Så roligt!

Igår var en riktigt kul dag. Det var fint väder och solen sken. Vårkänslorna spirar.
Jag älskar ju verkligen att laga mat och igår provade jag på ett nytt recept. Gräddig broccolisoppa heter det och den kan jag varmt rekommendera. Fick smaka denna soppa när jag var hos Johanna i lördags och den etsade sig liksom fast. =)
Det bästa av allt var att bägge mina pojkar tyckte så mycket om den. Det är ju som att få högsta betyg!
Men Loke var lite rolig, jag mixade soppan men det blev allt några få bitar kvar av broccolin och när Loke fick det i munnen spottade han ut det. Det var inte gott, han förstod ju dock inte att hela soppan bestod av just broccoli.
Efter soppan blev det lite goa våfflor. Mums!


Loke doppar Grissini i soppan


Jag visste inte att Loke tyckte att det var så gott med grädde.
Underbar bild!


Här kommer receptet:



Sök r    

Gräddig broccolisoppa

För 8-10 personer.

Ingredienser

400 g broccoli
5 dl lättsaltat vatten
10 cm purjolök
1 msk smör
1 msk vetemjöl
2 hönsbuljongtärningar
5 dl gräddmjölk
1 äggula
Salt
Vitpeppar
     


Skölj broccolin och skär i mindre bitar, spara några mindre buketter att lägga i den färdiga soppan. Koka upp vatten och lägg ner broccolin, lägg buketterna överst i grytan.

Låt broccolin koka under lock tills den mjuknat. Skiva purjolöken, smält smör i en kastrull, lägg ner löken och låt den bli glansig, strö över mjölet och rör om. Smula ner buljongtärningarna och späd efter hand med kokvattnet och gräddmjölken.

Tillsätt broccolibitarna, obs! ej buketterna, mixa soppan slät. Rör ut äggulan i lite av soppan och rör ner.

Låt soppan sjuda upp utan att koka och smaka av den med salt och peppar, lägg till sist i broccolibuketterna och servera.

Kommentarer
Postat av: Johanna

Smart sätt att lura smarta barn på ;)

2009-03-12 @ 07:18:58
Postat av: Hanna

Den soppan var inte alls dum, tyckte till och med jag som inte ens gillar broccoli! :) Vi åt också våfflor igår btw.. det gäller att ligga i hårdträning inför våffeldagen om 2 veckor.

2009-03-12 @ 12:22:41
URL: http://hyunmee.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0