Måndag 21/7 - 08

Tänkte ha med mig lite fika till våran AIK match i Ljungskile och jag gjorde scones. Tänkte att det var mysigt att ha med sig och äta i pausen. Gick in och tittade om Leila hade något gott och visst hade hon det.
Smakade jätte gott!

Här är receptet:

Klassiska engelska scones

Antal portioner: 8
Förberedelsetid: 10 min
Färdigt på: 10 min

Ingredienser

7.5 dl vetemjöl
0.5 tsk salt
1.5 tsk bakpulver
0.5 dl råsocker
125 g kallt smör
1 st ekologiskt ägg
2 dl mjölk 3%
ekologiskt ägg, mandelspån och råsocker till pensling

Gör så här

1. Sätt ugnen på 250 grader, varmluft.

2. Blanda vetemjöl, salt, bakpulver och råsocker i en bunke.

3. Tärna smöret och nyp ihop det med de torra ingredienserna.

4. Vispa samman ägg och mjölk.

5. Blanda vätskan med de torra ingredienserna till en deg.

6. Platta ut degen, cirka 3 centimeter tjock på mjölat bakbord och skär dem i trekantiga bitar.

7. Lägg på en plåt med bakplåtspapper, pensla med ägg och strö över mandelspån och råsocker.

8. Grädda tills sconesen får en gyllene färg, cirka 10-15 minuter.

Tyvärr åkte vi aldrig på matchen men nu har jag scones i frysen =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0